Wird Apple den Newsletter-Boom beenden?

Apple und das E-Mail-Marketing

E‑Mail-Newsletter haben sich für Publisher zu einem äußerst belieb­ten Format ent­wi­ckelt – was nicht ver­wun­dert, schließ­lich ermög­li­chen die E‑Mails im Unterschied zu Social Media einen direk­ten, von Algorithmen unab­hän­gi­gen Zugang zu den Leserinnen und Lesern (siehe dazu auch auf Faz.net: Newsletter-Boom – Mit Abonnenten gegen Algorithmen und hier im Blog: Newsletter als jour­na­lis­ti­sche Produkte: Mehr als ein Trafficlieferant).

Casey Newton hat sich auf The Verge Gedanken dazu gemacht, ob die von Apple jüngst ange­kün­dig­ten Funktionen “Mail Privacy Protection” und “Hide my Email” (siehe: iOS15 und das E‑Mail-Marketing) den Newsletter-Hype in der Verlagsbranche been­den werden.

Im Kern sieht Casey keine gra­vie­ren­den Veränderungen auf die Branche zukommen: 

The media busi­ness chan­ges so quickly that I don’t find it at all irra­tio­nal to read about a move like the one Apple made this week and assume it will be bad for jour­na­lism. But in this case, it mostly strikes me as a false alarm. There are any num­ber of chan­ges that major email pro­vi­ders inclu­ding Apple, Google, and Microsoft could make that would make life more dif­fi­cult for newsletter-based busi­nes­ses. In the end, though, I don’t think blo­cking spy pixels is one of them.

Gegen Ende des Artikels rich­tet der Autor abschlie­ßend den Blick auf die Frage, wie Apple von den Änderungen profitiert: 

It fur­ther bur­nis­hes the company’s pri­vacy creden­ti­als, part of an ongo­ing and incredi­bly suc­cess­ful public-relations cam­paign to build user trust during a time of col­lap­sing faith in insti­tu­ti­ons.

One of my more cyni­cal friends views all this as a way to fun­nel more busi­nes­ses to buil­ding apps, offe­ring in-app purcha­ses, and pro­mo­ting them with Apple’s adver­ti­sing pro­ducts. Marketing emails not working as well as they used to? Sounds like it’s time to buy some key­words in the App Store!

And what of creators who want to move away from the ad model? Apple will be there, ready and wai­t­ing to take a 30 per­cent cut of Twitter Super Follows, paid pod­casts, and ticke­ted Facebook events.

Zum Artikel: Will Apple end the news­let­ter boom?

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